De workshop

Huilbaby? Ik ben één en ik zeg neen? Ik ben twee en ik zeg nee? Ik ben drie en ik wil de regie? Ik ben vier en ik doe alles op mijn manier? Het ouderschap kan soms een heuse uitdaging zijn. En hoewel we die kadeekes dolgraag zien, zitten we soms echt met onze handen in het haar. In deze workshop neem ik jullie mee in de hoofden van jullie kinderen. Want hoe meer begrip voor de 'waarom', hoe meer geduld we hebben voor de 'hoe'.


We bekijken de opvoedingspiramide, de behoeften en het bijhorend gedrag en nemen ook dat straffen en belonen eens onder de loep. Alles om jullie terug wat meer aan het roer te zetten.


Deze workshop is ook uitermate geschikt voor onderwijzend personeel of kindbegeleiders. Ook in de professionele setting worden deze principes namelijk toegepast. Ik richt me vooral op leeftijden tot en met lagere school, al zijn de principes van gedrag bij elk kind wel gelijklopend. De workshop is daarom ook te boeken als pedagogische studiedag.

Expertise

Werken met kinderen vraagt energie. Begrip vinden in hun doen en laten vraagt ervaring. Inzicht vinden in hun gedrag vraagt studie en onderzoek. Daarom neem ik jullie graag even mee in hoe deze workshop tot stand is gekomen.

Als sinds ik een klein meisje was, wilde ik juf worden. Ik wilde de hele dag met kindjes spelen en hun dingen bijleren. In 2011 maakte ik deze kinderdroom waar en studeerde ik af als kleuterleidster. Zoals dat gaat in het onderwijs zwierf ik van vervanging naar vervanging. Toen een hele klus, achteraf gezien een ton aan ervaring. Niet enkel kon ik aan de slag met verschillende leeftijden van kinderen, ook kon ik proeven van de opvoedingsstijl van andere leerkrachten en scholen. Deze verschillen namelijk enorm. Doorheen de jaren maakte ik me mijn eigen stijl machtig en haalde ik ook die felbegeerde vaste benoeming binnen en ik werd 'juf Annelies van de eendjesklas'; een klasje met instappers en eerste kleuterklas.


Tijdens die laatste zeven jaren voor de klas werd ik ook twee keer mama. Een hele shift aan perspectief moet ik wel zeggen. Ik merkte dat ik een warmere juf werd. Een juf die meer oog had voor de gevoelens, dan voor het gedrag. Een juf die voorbij de façade van 'boze kleuter' wilde kijken en het verdriet of de angst zag. Een eerste zaadje was geplant.

Tijdens corona heb ik het onderwijslandschap serieus zien veranderen. Onderwijzend personeel (en dan vooral directies) hebben bovenmenselijke prestaties moeten leveren en dat heeft zijn tol geëist. De ene directeur verliet het onderwijs, de andere bleef verbitterd op zijn stoel zitten. Voor mij was het toen duidelijk dat dit niet was waar ik wilde blijven.

In 2024 nam ik dan de sprong uit de gouden kooi der onderwijs. Ik nam al mijn ervaring mee en mocht me gaan uitleven als trainer-begeleider bij het STOP 4-7-programma. Hier begeleiden we kinderen van 4 tot 7 jaar met gedragsproblemen. STOP is een programma dat zich richt op de kinderen én hun context. Zo komen niet alleen de kinderen op training, maar ook hun ouders en leerkrachten.

Mijn taak binnen dit team bestaat vooral uit het begeleiden van leerkrachten van deze kinderen, alsook het mee geven van de kindtrainingen. Voor mij is dit een mooie opvolging van mijn jaren voor de klas. Ook geeft deze jobinhoud me extra kennis mee die ik dan weer met Pimpernel kan uitbouwen.


Hoewel ik heel tevreden ben met mijn carrièreswitch stroomt het juffen-bloed me nog steeds door de aderen. Ik ben dan ook zeer vereerd uitgekozen te zijn als auteur op 'Samen voor onderwijs'; een platform dat materialen en diensten voor kinderen wil bundelen om zo sneller tot bij de juiste persoon te komen.


Je kan vanaf nu dus ook Pimpernel terugvinden bij 'diensten' op www.samenvooronderwijs.be.